⚠VARNING!!! ⚠

(null)


Bilden ovan togs den sjunde juni 2009, fem Är sedan alltsÄ och jag hade dÄ varit mamma i prick tre mÄnader och en dag. Vagnen pÄ bilden Àr en Brio Sing 2009, min första vagn och jag gillade den. Men pÄ sommaren sÄ hade den, trots solkepsen, en lite vÀl kort sufflett. LÀtt fixat, tÀnkte jag, och hÀngde en gallerfilt över vagnen och klÀmde fast filten med en barnvagnsring.

Att jag grĂ€vt sĂ„ hĂ€r djupt i bildarkivet beror pĂ„ en artikel som just nu cirkulerar och som det lĂ€nkas till nĂ€stan en gĂ„ng i timmen i min grupp Barnvagnar! pĂ„ Facebbok. Artikeln finns pĂ„ Expressens hemsida och har rubriken "Din barnvagn kan bli en dödsfĂ€lla – i solen". I diskussionstrĂ„darna som följer delas utrymmet mellan oroliga förĂ€ldrar som undrar om deras solskydd Ă€r okej eller dödsfarligt med andra som med rĂ€tt hĂ„rda ord fördömer all slags övertĂ€ckning. Men lĂ„t oss analysera den hĂ€r artikeln lite mer noga:

Tidningen har testat hur varmt det blir i vagnen nĂ€r den stĂ„r i solen, temperaturen pĂ„ platsen i solen Ă€r 31 grader. Vagnen uppnĂ„r efter en timme under dessa förhĂ„llanden en temperatur pĂ„ 41 grader. Det Ă€r absolut för varmt för ett barn, inget snack om den saken. Det stĂ„r dock ingenstans vilken vagn som anvĂ€nts eller hur den tĂ€ckts över – med filt, i sĂ„ fall vilken typ av filt? Och fanns det annan ventilation i suffletten? Riskerna för barnet Ă€r enligt experten som tillfrĂ„gats dessutom, vad gĂ€ller dödsfĂ€lleaspekten, mest aktuella för smĂ„ bebisar, i synnerhet prematurer och barn med infektioner eller andra riskfaktorer. Andra barn tror han kommer reagera med att skrika och bli röda.

Jag pĂ„stĂ„r pĂ„ inget sĂ€tt att det inte finns massa risker med att ha sitt barn i en vagn varm, men jag ogillar skrĂ€mseltaktiken i den hĂ€r typen av artikel.  Jag tvivlar pĂ„ att sĂ€rskilt mĂ„nga förĂ€ldrar skulle lĂ€gga sitt barn i en vagn parkerad i gassande solsken i en timme, med en tjock filt – typ fleecefilt – tĂ€tt packad runt suffletten sĂ„ att ingen luft kommer in. Och detta utan att en enda gĂ„ng under den hĂ€r tidsperioden titta till sitt barn. Experten, som Ă€r barnlĂ€kare, avslutar dessutom med följande uttalande:

"– LĂ€gger du en tunn filt som solskydd, med luft mellan luftvĂ€garna pĂ„ bebisen och filten, sĂ„ kan man inte sĂ€ga att det Ă€r nĂ„gon risk."

Min tolkning av artikeln Àr denna: en tunn filt för att skydda mot solsken, vilket man faktiskt ocksÄ bör, Àr helt okej. LÀmna aldrig vagnen stÄende i solsken. Titta till ditt barn ofta och se till att hen inte blir för varm. Viktigt att luft kan cirkulera inne i vagnen. Men framför allt: lita pÄ ditt eget omdöme och lÄt inte rubriker om dödsfÀllor skrÀmma dig. Att som jag har gjort pÄ bilden ovan, löst hÀnga en gallerfilt (med massa smÄ hÄl i sig, dÀrav namnet) för att skÀrma av barnet frÄn solsken och att ha insyn till barnet sÄ man kan bedöma hur det mÄr Àr inte farligt och sÄ lÀnge man Àr uppmÀrksam sÄ finns det ingen risk att ens barnvagn plötsligt förvandlas till en dödsfÀlla. Rulla lugnt i solskenet!




Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

misslinnea.blogg.se 🌾

♄ Mamma till en pojk & triss i flickor ♄ Jag Ă€r gift med vĂ€rldens bĂ€sta man. ♄

RSS 2.0